Jumaat, 14 Januari 2011

alhamdulilah 28 minggu

semalam genap 28 minggu (7 bulan) usia kehamilanku.
Minggu ini beratnya 1100 gram dan panjangnya 25 cm. Otak bayi semakin berkembang dan meluas. Lapisan lemak pun semakin berkembang dan rambutnya terus tumbuh.
Lemak dalam badan mulai bertambah. Walaupun gerakan bayi sudah mulai terbatas karena beratnya yang semakin bertambah, namun matanya sudah mulai bisa berkedip bila melihat cahaya melalui dinding perut ibunya. Kepalanya sudah mengarah ke bawah. Paru-parunya belum sempurna, namun jika saat ini ia terlahir ke dunia, si kecil kemungkinan besar telah dapat bertahan hidup.

"Ya Allah peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan Mu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu.

YaAllah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah panjangkanlah umurnya sihatkanlah badannya, dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam". Ameen

sekejap je rasa sudah 28 minggu aku hamil.takut,cemas,gembira,sedih,x sabar semua ada dalam perasaan ni.dari awal aku hamil alhamdulilah xde teruk alahan.ye la aku sedar yg aku ngndung pn dah nk masuk 3 bln.alahan sebelum itu cuma x selera nk makan,muntah ada le cuma sedikit.allah maha kaya,mengerti aku kesorangan di perantauan.dia x bagi ujian byk pd aku.mengidam pn x..aku tau klau aku ngidam nk mkn itu mkn ini sape nk cari utk aku.x nak lah nyusahkan suami,keluarga di kampung m'cari apa yg aku ngidam tu.dgn usia kehamilan aku skrg ni baru terasa sedikit letih(baby dh besar dlm perut kn)..ke tempat keje yg dkt ni pn dgn kereta.motosikal dilarang sama sekali oleh my hubby utk keselamatan baby katanya..entah pe jadi dgn motosikal AGK 8642 aku kt bawah tu,sudah lama x hidupkn.mcm mn pn hari2 aku terpaksa naik turun tangga utk  turun ke tempat keje dan nk naik ke opis.(tu semua memudahkan b'salin.insyaalah.. )

ni antara buku-buku yang di beli oleh my hubby utk  panduan & amalan semasa mengandung &selepas b'salin.tQ hubby.



didalam buku ni ada surah2 untuk ibu mengandung.hari2 aku bacakan.klau x dpt hbiskan harini esok aku sambung.
   

vcd juga my hubby beli ..dia selalu pesan supaya aku pasang ayat2 alQuran utk baby .(surah alfatihah,surah yusof,suarh maryam,surah luqman..) 
                                                                                       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan